En italiensk studie som jämförde matenintag1av njurcancerpatienter till dem utan sjukdomsrapporterna att en diet med högt bröd kan öka risken för att drabbas av dödligasjukdom2.
Forskare säger att personer som konsumerar de högsta mängderna bröd fördubblar risken för njurmalignitet , jämfört med de som äter de minsta mängderna.
Men en amerikansk expert varnade för att resultaten inte är baserade på tillräcklig information och fler studier bör genomföras.
”Dessa resultat måste varareplikeras3och hittades konsekvent innan någon rekommendation kan göras , ”Marji McCullough , registreraddietist4och taleskvinna för American Cancer Society , sa i ett förberett uttalande.
Studien 39: s huvudförfattare , Francesca Bravi ,, en forskare vid Mario Negri-institutet för farmakologisk forskning i Milano , instämde. Hennes team publicerade resultaten i den 20 oktober onlineutgåvan av International Journal of Cancer.
"Ytterligare studier behövs för att bekräfta kopplingen mellan bröd och njurcellscancer [njure] carcinom", sa hon.
Bravi' s team jämförde 767 män och kvinnor ,åldrig524 till 79 , med njurcancer till 1 544 män och kvinnor i samma åldersintervall som inte hade sjukdomen.
De frågade om diet , livsstil , personlig och familjemedicinsk historia och fick deltagarna' längd och vikt så att de kundeberäkna6deras kroppsmassindex (BMI)。 Deltagarna svarade också på frågor i genomsnitt varje veckaintag7av 78 matvaror under de senaste två åren.
De som åt de högsta mängderna bröd - 28 portioner i veckan - hade nästan två gånger risken för njurcancer som de som åt det lägsta antalet portioner per vecka , 9 , fann hon.
En ”portion” definierades som 50 gram eller 1,7 uns , motsvarande en skiva eller en skiva och en halv bröd.
En blygsam men intestatistiskt8signifikant ökad risk hittades för det högsta intaget av pasta och ris. De som hade det högsta intaget av mjölk och yoghurt hade en 1,3 gånger större risk för njurcancer , fann hon. Men höga intag avfjäderfän9, Bearbetade möten och grönsaker minskade risken
McCullough sa att det var möjligt att det inte var' t brödförbrukningen som ökade risken för cancer , men något relaterat till det , som att äta mycket smör med brödet.
Bravi spekulerade i attelevation10i risk kopplat till högt bröd consumption pasta- och risförbrukning kan bero på de blodsockersökande effekterna av dessa livsmedel.
Att äta stora mängder av dessa livsmedel , sa hon , kan påverka processen att få cancer genom att påverka nivån av ämnen som kallas insulinliknande tillväxtfaktorer , som har varitinblandad11vid cancer.
"Vår studie antyder att en diet fattig i raffinerade spannmål och rik på grönsaker kan ha en gynnsam roll för risken för njurcellscancer", sa Bravi.







